Marketing siker? Van 3 feltétele.

Új és már működő vállalkozások számára az első nagy sikereket a marketing fogja elhozni. De sajnos nem minden cégvezető élvezheti ezeket a sikereket. Sok vállalkozó az első lépések után csalódik a marketingben, mivel nem hozza azt az eredményt, amit a ráfordított költség és idő indokolna. Igazuk van? Nincs!

De miért nincs?

A marketing egy olyan vevőszerző gépezet, ami nagyon-nagyon összetett. Számos olyan perifériával kell foglalkoznod, mikor marketingezel, ami a hatékonyságodat és a bevételi eredményeidet jelentősen befolyásolja. Van 3 nagyon fontos periféria, aminek (illetve pont annak, hogy nem foglalkoznak vele), az előbb említett csalódott vállalkozók a sikertelenséget köszönhetik. Most megvizsgáljuk mik ezek a perifériák, amiket mindig figyelembe kell venned, mikor úgy döntesz, hogy belevágsz az üzleted promótálásába.

Célkereszt

A célközönség fogalma a marketing szakemberek által egy nagyon gyakran emlegetett fogalom. Mi is a célközönség tulajdonképpen és mire jó?
A legegyszerűbb talán egy példa alapján szemléltetni mi is az és mennyire fontos:
Képzeld el, hogy csináltatsz egy szórólapot 1000 Ft/db áron és elküldöd 100 embernek. Így a reklámköltséged 100 000 Ft. Ennek a hatására lesz mondjuk 5db vásárlód. Egy vásárlóra így 20 000 Ft költség jut. Akkor most képzeld el, hogy mi lett volna ha a 100 ember helyett csak ennek az 5-nek küldöd el a szórólapot. A teljes reklámköltséged 5000 Ft lett volna és vásárlónként ténylegesen csak 1000 Ft-ot költöttél volna.

 

Ez az 5 ember a te célközönséged. Hogyan lehet megtalálni a célközönséged?

Dám-dám-dám!!! Sok-sok munkával.

Ez most biztosan rosszul esett, de ha nem mondom el őszintén, akkor mindig a csodapirulára fogsz várni, amit ha beveszel majd a marketing szemvillanásra önti befele hozzád a vásárlókat.

Az igazság tehát az, hogy ezen dolgozni kell. Kutatnod, agyalnod kell azon, hogy mi a te célközönségedben szereplő emberek közös tulajdonsága és itt sajnos nem lesz elég annyi meghatározás, hogy “férfi 20 és 30 között”. Minél több, minél apróbb közös tulajdonságokat tudsz felfedezni a vásárlóid között, annál könnyeben tudod majd meghatározni, hogy ki az az 5 ember a 100-ból, akinek tényleg el kell majd küldened a szórólapodat. Fogj hát hozzá mert enélkül te is csalódni fogsz a marketingben!

 

Az idő tényező

Korábban már írtam arról, mennyire fontos, hogy mikor találjuk el a célközönségünket egy adott reklámmal. Ahogy Lévai Richárd is írta a “Hogyan lehet eredményesen eladni a közösségi médiával?” című könyvében, az aki végül a vásárlód lesz, annak először egy folyamaton kell végigmennie, ahol számos döntést meg kell hoznia. A döntések következményként lépked felfelé a vásárlóvá válás ranglétráján. Ezek alapján (az erről szóló bejegyzést itt megtalálod), nem mindegy, hogy mikor, milyen információt adunk át a marketingen keresztül a potenciális vásárlónknak.

Ha a hirdetés készítésekor nem vesszük figyelembe azt, hogy a célközönség a vásárlási folyamat melyik szakaszában van, akkor a marketing gyakran egyáltalán nem vagy csak jóval később generál vásárlást, konverziót. Ezért mindig jól meg kell tervezni, hogy melyik időpontban, melyik hirdetésed mutatod meg a célközönségednek. Végül pedig, minden esetben vedd figyelembe a marketinged teljesítményének vizsgálatakor, hogy a hirdetéseid, várhatóan egy hosszabb idő elteltével fognak csak elérni eredményt és nem a megjelenés pillanatában.

Légy ott mindenhol!

Sokan azt hiszik, hogy feladnak egy jó kis hirdetést a helyi lapban és onnantól már ismertek, keresettek lesznek a vásárlók körében. Sajnos ez csak a legritkább esetekben van így és az ilyen jól sikerült hirdetések esetében is egy jól megtervezett, hosszabb hirdetési folyamat húzódik meg a háttérben. Tehát ha nem vagy még marketing fenomén és nem tudsz hónapokat eltölteni marketing rendszerek megtervezésével, kivitelezésével, akkor a másik utat kell választanod.

Mi ez a másik út?
A lehető legtöbb helyen megjelenni és marketing szempontból megfelelni. Sok-sok apró lépéssel elérni, hogy a vásárlók lépten nyomon a te üzleteddel találkozzanak. Számos olyan marketing megoldás létezik, ami nem igényel nagyobb anyagi ráfordítást, de mégis folyamatosan növelik a jelenlétedet. Azt azért elmondom, hogy ezek az lehetőségek, eszközök sincsenek ingyen, de leginkább nem a pénzeddel fizetsz értük. A sok apró dolog ami majd szépen egyesével szállítja neked a vásárlókat meg kell valósítani. A megvalósításhoz pedig idő kell. Az időddel fogsz fizetni értük.

Miért éri meg mégis?
Mert ha egyre több és több apró marketing eszközt valósítasz meg az egyre több és több vevőt terel majd hozzád. Végül már nem kell azzal foglalkoznod, hogy újabb és újabb hatalmas összeget fizess ki egy egy kampányra, hogy meglegyen a megfelelő vevőszámod a hónapban, mert azt már az elvégzett marketing hozni fogja alapból. Innentől kezdve már csak akkor kell nagyobb kampányba kezdened majd, ha valamilyen fellendülést szeretnél elérni az üzletedben. Tehát ha nem akarsz csalódni a marketingben akkor minden lehetőséget ki kell aknáznod, hogy az üzletedet reklámozd, kezdve a névjegykártyád hátoldalától, egészen a párod autójának rendszámtábla keretén található felületig.

Ha erre a három perifériára odafigyelsz a marketinged tervezése során, akkor a hatékonyság nem fog elmaradni, míg ha ezek figyelembe vétele nélkül esel neki, akkor csalódni fogsz. Ne hagyd hogy elússzon a befektetett pénzed és energiád! Ne hagyd, hogy ne legyen hatékony a marketinged.

További izgalmas és hatékony marketing ötletekkel akarsz megismerkedni? Akkor iratkozz fel az Hatékony Marketingezők levlistájára most azonnal!